La Segona Guerra
Mundial va
ser l'origen de grans avenços en multitud de camps
tecnocientífics que conduiren. Per exemple, són productes directes de la recerca militar
invencions com el
radar, l'
ordinador
tal com el coneixem avui
dia,
i els coneixements en
energia
nuclear . Acabada la guerra, aquesta energia es
va començar a aplicar a la
producció d'electricitat, però
sempre en paral·lel al seu ús militar. La
carrera
armamentítsica que es va donar des dels anys 1950s
fins
als anys 1990s entre les dues
superpotències del segle XX, els Estats Units i la
Unió
Soviètica, es coneix amb el nom de
Guerra Freda.
Des de la segona meitat del segle XX, la
revolució
tecnològica que va suposar l'aparició de l´
electrònica,
que es
basa en invents com el
transistor
o el
xip de circuits
integrats, ha propiciat el desenvolupament
permanent d´altres tecnologies, com per exemple:
- Els
sistemes
de comunicació, amb la
televisió,
Internet
o la
telefonia
mòbil
- La
i
nformàtica,
amb ordinadors cada vegada més potents i
més assequibles,
- La
robòtica que permet dissenyar i construir màquines que substitueixen la força
de
treball no especialitzada a les fàbriques.
Els
sistemes
de transport
actuals també han millorat molt aspectes, com la rapidesa, la capacitat
de càrrega de mercaderies, o la seguretat i el comfort per als
passatgers.
Impulsada per la Guerra Freda,
s´inicia l'
exploració
espacial
enforma de carrera tecnològica entre americans i soviètics. Gràcies al
desenvolupament del
coet,
es poden posar objectes en òrbita terrestre, els
satèl·lits artificials que tenen
una importància fonamental en les
telecomunicacions,
la
predicció meteorològica o la
recerca
astronòmica entre altres coses.
Aspectes socials i mediambientals d'aquesta acceleració.
El segle XX, i sobre tot en la seva segona meitat, es caracteritza per la
gran rapidesa
amb que comencen a aparèixer noves utilitats tecnològiques, una
tendència cada vegada més accentuada. Sovint, aquestes
innovacions propicien canvis en l'entorn social
o laboral en un temps menor que el podem anomenar
una generació
(el temps de vida d'una persona), i que condicionen enormement el nostre
mode de vida. Dos exemples:
- L'aparició dels
electrodomèstics faciliten
tant les tasques domèstiques que han permès canvis radicals en el
model familiar tradicional.
- L'evolució dels
sistemes de transport
permet que es crein indústries de serveis com el turisme. I
també permeten que qualsevol producte pugui ser
produït a qualsevol lloc del món i
venut a qualsevol altre. Això és elque anomenam
globalització econòmica, i té un impacte fortíssim en els models de producció i de treball en el món actual.
Aquesta velocitat en l'aparició
de noves tecnologies també genera problemàtiques noves
en la història, que sovint són motiu de debat i
discussió:
- L'experiència i les habilitats
dels
professionals qualificats deixen de ser útils
i se'ls exigeix una formació contínua
- Les
tècniques i màquines que s'utilitzen passen a ser
obsoletesen un temps molt
ràpid. De vegades, més per interessos comercials que per raons
pràctiques, amb tot el que això comporta: sobregeneració de residus,
consumisme, mal ús de materies primeres i recursos naturals... En
aquest cas, axiò s'anomena
obsolescència programada
-
Salt tecnològic generacional, el que es dóna quan els fills coneixen i manegen aparells
que els pares o avis desconeixen.
Així, hem de considerar que, a pesar de què la Tecnologia ha estat
i segueix sent un
dels motors principals del progrés de la nostra
civilització, aquesta genera molts
problemes
que encara no estan resolts: un
impacte
mediambiental enorme, un
consum
de recursos materials i energètics que no
sempre
té
sentit (consumisme), o la
diferències que
es generen entre les
persones i els territors que tenen accés a la tecnologia i
els
que no.
Exercici: Has viscut algun cas de "Salt tecnològic generacional"? Què en penses? Quins problems ocasiona i com es poden resoldre?
Exercici: La globalització econòmica, avantatges i problemes que ocasiona.
Exercici: Has estat en algun pais on l'ús de les tecnologies sigui més avançat o més endarrerit que el nostre? Què en penses?
Exercici: Què creus que es pot fer per a mitigar els impactes mediambientals de la tecnologia?
Anterior - Index