7. LA REVOLUCIÓ INDUSTRIAL
Entrada a Wikipèdia sobre la Revolució Industrial

El creixement de la població europea, motivat en part per les millores agrícoles i els avenços en medicina, i per la importació de matèries primeres des e les colònies, van afavorir una major demanda de tota mena d´articles. Això és el que en economia s'anomena "increment de la demanda d'articles de consum".  La gran quantitat d'articles a fabricar va propiciar la divisió del treball en tasques més senzilles i repetitives. Sorgeixen les fàbriques, on el treball no especialitzat el fan els que acabaran sent una nova classe social, el proletariat. Inicialment, les condiciona laborals són molt precàries. Es demanen llargues jornades de treball, els salaris són molt baixos i no es té cap tipus de cobertura en cas d'accident o malatia. Els conflictes que generarà aquest sistema de producció condicionaran gran part de la Història dels segles XIX i XX.


Menors d'edat treballant en una fàbrica de teixits del segle XIX

Exercici: Saps si encara hi ha llocs on els menors d'edat treballen? Què en penses?


En funció de l´energia utilitzada en cada moment, podem subdividir el període en dues etapes:
    - Primera Revolució Industrial. L´era del vapor i del carbó. Comença a mitajns del segle XVIII, i acaba en la segona meitat del XIX (1750-1870)

    - Segona Revolució Industrial.L´era de l´electricitat i dels motors de combustió interna. Comença amb la generalització de l'ús de l'electricitat, i acaba  amb la primera Guerra Mundial. (1870-1914)


7.1. Primera Revolució Industrial. Era del vapor i del carbó (1750-1870)

    S´inicia a mitjans del segle XVIII a Anglaterra. Les millores en l'explotació minera del carbó, font d'energia molt més barat que la fusta i el carbó vegetal, facilita el seu començament. Davant el problema que presentava la seva extracció per les inundacions de les mines, Thomas Newcomen dissenya una bomba que funcionava amb vapor, i que va servir de base a James Watt per construïr el 1781, la màquina de vapor.  

    La màquina de vapor va marcar realment la Revolúció Industrial perquè es va utilitzar en tota mena d´indústries i per a tota mena d´aplicacions, especialment els transports (ferrocarrils a vapor, vaixells, automòbils, etc)

Principi de funcionament de la màquina de vapor.  A aquesta màquina també se l'anomena motor de combustió externa, donat que el combustible no es crema dins el cilindre, sinò fora. El gir de la biela es transmet a un eix, que a la seva vegada entrega aquest moviment a la màquina que l'ha d'aprofitar: un teler, una locomotora, l'hèlice d'un vaixell...
 
Un altre invent d'aquest periode històric és la fotografia, per part del francès Louis Daguerre.

Exercici: Dels invents de la 1ª revolució industrial, quins s'utilitzen encara i quins no?


7.2. Segona Revolució Industrial. Era de l´electricitat i dels motors de combustió interna (1870-1914)

    L´energia subministrada pel vapor aviat va ser insuficient per satisfer les necessitats de les grans fàbriques. A poc a poc,  l´ús de l´energia elèctrica es va estendre a mesura que es van anar dominant i trobant noves aplicacions. L´ús de l´energia elèctrica es generalitzà perquè podia convertir-se fàcilment en altres tipus d´energia, era fàcil de transportar i emmagatzemar, i es podia obtenir aprofitant altres recursos i fonts d´energia (tèrmica a través del carbó o del fueloil, hidràulica).

Equips elèctrics

Corrent Continu
Es manegen baixes potències
Corrent altern
Màquines de major potència
Generador

 Converteix el gir d'un eix en energia elèctrica. L'eix es mou gràcies a alguna font exerna: hidràulica, tèrmica...









Dinamo

Alternador
Motor

Converteix l'energia elèctrica en el gir d'un eix





Motor CC

Motor CA


Motors de combustió interna


El motor de combustió interna crema el combustible dins el(s) cilindre(s).  No es necessita un gas intermig per a aprofitar la seva energia, com en el cas de les màquines de vapor.



7.3 Grans inventors i invents de la 2ª Revolució Industrial

    Electrotècnia
        Alessandro Volta A principis del segle XIX ja havia set el primer en dissenyar un acumulador elèctric o pila, dispositiu que permetia emmagatzemar electricitat. 
        Thomas Alva Edison  inventa la bombeta elèctrica i els primers sistemes d'enllumenat públics elèctrics, cosa que va modificar els hàbits i forma de vida de la societat. També és autor de molts altres invents, com el gramòfon.
        Nikola Tesla va inventar el motor de corrent altern que va revolucionar la indústria de l´època i del qual actualment en trobem centenars d´aplicacions.

    Sistemes de comunicacions
        Samuel Morse inventa el telègraf
        Alexander Graham Bell inventa el telèfon
        Guglielmo Marconi desenvolupa el sistema de comunicacions per ràdio, que inicialment es coneix com "telegrafia sense fils". 

    Mecànica i automoció
         Nikolaus Otto, enginyer alemany que en 1876 inventà el motor de combustió interna (de gasolina o benzina).
         Rudolf Diesel, inventà un altre tipus de motor que funcionava sense necessitat de bugies (motors diesel o de gasoil).
         Henry Ford, aprofitant els invents que afavorien el desenvolupament de la indústria automobilística, va idear la cadena de muntatge, per millorar els sistemes de producció i per abaratir els preus dels seus productes. 


Cadena de muntatge del Ford-T, el primer vehicle produït en sèrie

    Aeronàutica
    Els primers dirigibles daten de finals del segle XIX, i varen tenir el seu moment  culminant en la dècada de 1930, quan els Zeppelins eren capaços de realitzar vols intercontinentals transportant passatgers. Varen deixar d'usar-se degut a la seva perillositat, i per les molt millors prestacions dels avions que s'estaven desenvolupant en l'època. 
   
Accident del Hindenburg després d'un vol transatlàntic, mentres intentava aterrar a la seva destinació, a Nova Jersey, el 6 de maig de 1937. El dirigible és una nau més lleugera que l'aire, gràcies als seus dipòsits plens d'hidrògen, un gas altament inflamable.

  Començat el segle XX,  en 1903, els germans Wright aconsegueixen fer volar el primer aparell que ja es pot considerar un avió.

                                                                   Fotografia original del primer vol del primer vol de la història.

    Durant la Primera Guerra Mundial, 1914-1918, es van desenvolupar molts prototips d'avions. Entre guerres, 1918-1939, l'aviació comercial es va inciar com a servei postal, es varen fer els primers vols transatlàntics, i es van establir les primeres línies de transport de passatgers. Durant la segona guerra mundial, 1939-1945, es varen donar multitud d'avenços, com la consolidació del pas de biplans a monoplans, la cabina pressuritzada o els motors de propulsió a raig, que milloraren l'autonomia, capacitat i abast dels avions.    

Exercici: Quina importància tenen avui els àmbits de a) l'electrotècnia, b) els sistems de comunicacions, c) la mecànica i l'automoció, d) l'aeronàutica
Exercici: Perquè creus que en periodes de guerra es donen tants avanços tecnològics?

Anterior - Index - Següent